2.8. PREPORUKE ZA POBOLJŠANJE UPOTREBLJIVOSTI WEB APLIKACIJE

UPOTREBLJIVOST I ESTETIKA WEB APLIKACIJE , Tatjana Dimitrijevic [Diplomski rad] 

       Postoji nekoliko lista grešaka koje ne treba učiniti prilikom stvaranja Web aplikacije. U ovom delu je opisano na šta bi tim za razvoj Web aplikacije trebalo da obrati posebnu pažnju ako želi da Web aplikacija u najvećoj meri zadovoljava uslove upotrebljivosti.
  • Korisnik mora da zna na kojoj je lokaciji u roku od nekoliko sekundi. Pažnja je jedna od najvrednijih valuta na internetu. Ukoliko posetilac ne može da shvati šta je na sajtu za nekoliko sekundi, verovatno će ga napustiti i otići na neku drugu lokaciju. Sajt treba da komunicira sa posetiocem i da mu pruži početne informacije i to odmah. 
  • Proveriti ’’brzim skeniranjem’’ čitljivost sadržaja. Nepotrebno je praviti velike blokove teksta na Web stranicama. Korisnici, verovatno posećuju sajt dok rade i na drugim poslovima, pa ne žele gubiti vreme čitajući nepregledne i duge stranice. Ako ne mogu da uoče odmah numerisana poglavlja, zaglavlja, liste oni gube strpljenje.
  • Ne koristiti ’’fensi’’ fontove koji nisu čitljivi. Naravno postoje neki fontovi koji će dati sofisticirani izgled vašoj aplikaciji. Ipak, treba voditi računa o njihovoj čitljivosti. Ako je tekts ono što doprinosi korisnosti aplikacije – onda bi tekst trebao da bude prijatan za oko čitaoca. 
  • Ne koristiti male fontove. Udobno čitanje sadržaja je preduslov dobre komunikacije aplikacije sa korisnikom, zbog toga ne treba koristi mali font. Ako je potrebno da korinik upotrebi funkciju zumiranja na svom računaru, verovatno će to biti poslednji put da poseti tu Web stranicu. 
  • Ne otvarati nove prozore. Korisnik ne želi da bude kontrolisan od strane neke Web aplikacije, zato mu se ostavlja mogućnost da (ako to želi) sam otvori narednu stranicu vaše aplikacije u drugom prozoru. 
  • Ne menjati veličinu prozora pretraživača korisnika. Korisnik treba da bude u mogućnosti da kontroliše svoj pretraživač. Ako aplikacija promeni izgled korisnikovog pretraživača, može se desiti da se stvori zbrka i da se izgubi kredibilitet kod korisnika. 
  • Ne zahtevati registraciju, osim ako je to neophodno. Korisnik koji pretražuje internet želi da dobije informaciju, a ne obrnuto. Nemojte silom da tražite od korisnika da se registruje i ostavlja svoju e-adresu i ostale detalje, osim ako to nije apsolutno neophodno (ponuda nekog naprednog sadržaja npr.). 
  • Nikada ne pretplaćivati posetioca za nešto, bez njegovog pristanka. Nije dobro da se korisnik automatski (bez svog znanja i odobrenja) ubacuje u e-mailing listu ili pretplaćuje za bilten i novosti. Slajne neželjene pošte je najboji način da se kod potencijalnog korisnika stvori averzija prema pošiljaocu. 
  • Ne preterivati sa Flash-om. Pored povećanja vremena učitavanja sajta, prekomernom upotrebom Flash-a može se dosađivati posetiocima. Koristite ga samo za funkcije koje nisu podržane od strane statičke stranice. 
  • Ako mora da postoji audio datoteka pustite korisnika da je pokrene sam. U nekim situacijama ponuda na sajtu može zahtevati audio fajl. Možda se mora korisniku mora „isporučiti’’ uputstvo, objašnjenje i slično. Tada treba ponuditi mogućnost korisniku da sam odabere kada će slušati ponuđeni audio materijal, pritiskom na dugme (play). 
  • Ne praviti zbrku od banera na sajtu. Mreža banera doprinosi da sajt izgleda neprofesionalno. Čak i ako govorimo o nagradama i priznanjima baneri bi trebali da budu postavljeni na stranici ’’O nama’’. 
  • Ne koristiti početnu stranicu koja jedino što radi , jeste da pokreće "pravi" sajt. Što je manji broj koraka potrebnih da korisnik pristupi sadržaju, to je bolje. 
  • Uveriti se da postije kontakt podaci. Ne postoji ništa gore nego sajt koji nema nikakve kontakt detalje. To nije loše samo za posetioce, već i vlasnike aplikacije. 
  • Aktivno dugme "nazad". Ovo je jedan od osnovnih uslova upotrebljivosti. 
  • Nemojte koristiti trepćući tekst. Agresivan i dekoncentričući sadržaj je kontraproduktivan. 
  • Izbegavati složene strukture URL adresa. Jednostavno, na osnovu ključne reči URL struktura ne samo da će poboljšati rangiranje kod pretraživača, ona će takođe olakšati čitaocu da identifikuje sadržaj vaše stranice pre nego što ih bude posetio. 
  • Koristiti CSS umesto HTML tabela. HTML tabele su korišćene za kreiranje izgleda stranica. Sa pojavom CSS-a, međutim, nema razloga da se držimo njih. CSS je brži, pouzdaniji i nudi mnogo više funkcija. 
  • Izbegavati padajući meni. Korisnik treba da bude u mogućnosti da vidi sve opcije za navigaciju odmah. Korišćenje padajućeg menija može zbuniti i sakriti informacije koje čitalac tražiti.
  • Koristiti tekst navigaciju. Tekst navigacija nije samo brža, već je i pouzdanija. Neki korisnici, na primer, opciju sa slikama pri pretraživanju interneta isključe. 
  • Korišćenje PDF datoteka treba da je jasno naznačeno. Eksplicitne veze koje upućuju na PDF datoteke postaviti na vidnom mestu, tako da korisnici mogu da ih upotrebe. 
  • Ne treba zbunjivati posetioca sa mnogim verzijama. Izbegavajte zbunjivanje posetioca sa previše verzija vašeg Web sajta. Koji propusni opseg žele? 56kbps? 128Kbps? Flash ili HTML? Korisnici žele samo sadržaj! 
  • Ne stavljati oglase sa unutar sadržaja. Ubacivanje oglašavanja (kao što su AdSense jedinice) unutar sadržaja možu povećati broj „klikova’’ na kratak rok. Međutim na duge staze, to će smanjiti bazu čitalaca Web aplikacije. 
  • Koristite jednostavne strukture za navigaciju. Manje je više. Uverite se da vaš sajt ima jednu, jasnu navigacionu strukturu. Ne treba buniti čitaoca kada traži informaciju gde treba da ide kako bi pronašao informaciju koju traži.
  • Izbegavati „predstavljanje". Ne treba silom terati korisnika da, pre nego što ode na stranicu sa sadržajim koji traži, pregleda sadržaj koji nije tražio. To je obično, veoma dosadno i za korisnika predstavlja gubljenje vremena. 
  • Postarajte se da vaš sajt kompatibilan sa svim pretraživačima. Nisu svi preglednici jednaki i ne tumače svi jednako CSS i ostale programe na isti način. Treba proveriti da li je Web aplikacija kompatibilna sa najčešće korišćenim pregledačima, inače se čitaoci gube na dugi rok. 
  • Uveriti se u ispravnost „sidro’’ (anchor) linkova. „Kliknite ovde’’ nije efikasno kao link postavljen u samom tekstu. Kada naiđe na link u tekstu korisnik će znati da li želi da pročita više o temi. 
  • Proveriti vidljivost linkova. Posetilac bi trebalo da bude u stanju da lako prepozna šta je link, a šta nije. Linkovi su obično dati u plavoj boji ili u kontrastnoj boji. 
  • Ne podvlačiti ili bojiti normalan tekst. Ne podvlačiti normalan tekst ukoliko to nije apsolutno neophodno. Baš kao što korisnici treba da lako prepoznaju veze, oni ne bi trebalo da dobiju ideju da nešto kliknu, a da to ustvari ne predstavlja vezu ka drugom dokumentu. 
  • Kliknom na link, on treba da promeni boju. Ova tačka je veoma važna za upotrebljivost Web sajta. Veze koje su već bile otvorene i koje promene boju, pomažu pri lakšem snalaženju. 
  • Ne koristiti animirani GIF. Ako sajt ima reklamne banere koji zahtevaju animaciju, izbegavati animirane GIF-ove. Oni čine da sajt izgledati neprofesionalno i odvlače pažnju od sadržaja. 
  • Uveriti se da je korišćen ALT i TITLE atribut za slike. Pored toga što je koristan u SEO-u. ALT i TITLE atributa za slike će igrati važnu ulogu za korisnike sa invaliditetom. 
  • Ne koristiti jake boje. Dizajn paleta boja ne treba da odvlači pažnju sa sadržaja niti da stvara neprijatnost kosniku pri gledanju u stranicu.
  • Ne koristiti iskačuće prozore. Ova tačka odnosi se na iskačuće prozore bilo koje vrste. 
  • Postaviti funkcionalne veze u podnožju. Ako nisu pronašli korisnu informaciju na stranici, korisnici se kreću ka podnožju. Najbolje je postaviti jednostavnu (slovnu) navigaciju, koja je jednaka onoj početnoj.
  • Izbegavati duge strane. Korisnici, uglavnom, ne čitaju sve što je napisano na stranici, već je skeniraju pogledom. Zato treba izbegavati duge stranice. 
  • Ne postavljati horizontalno ili vertikalno pomeranje stranice (skrolovanje). Najviše korišćena rezolucija ekrana je danas 1024 k 768 piksela, pa Web aplikacija treba da se uklopi u te dimenzije. 
  • Nema pravopisnih ili gramatičkih grešaka. Ovo nije dizajn greška, ali to je jedan od najvažnijih faktora koji utiču na ukupni kvalitet Web aplikacije. Proveriti da linkovi i tekstovi ne sadrže pravopisne ili gramatičke greške. 
  • Ako koristite CAPTION filter, proverite da li su slova čitljiva. CAPTION filteri se koriste kao zaštita od neželjene pošte ili komenatara. Postoji samo jedan problem sa njim - korisnik uglavnom treba da izdvoji mnogo vremena da dešifruje pismo. 
  • Iznervirani posetilac je izgubljeni posetilac.

Nema komentara:

Objavi komentar

Thanks for comment...
Enjoy Life!